Catechisms
Haemig, Mary Jane
Central Europe
Southern Europe
Northern Europe
Eastern Europe
Western Europe
Agents, Intermediaries
Social Matters, Society
Religion
Media, Communication
Education, Sciences
238
274
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285
286
Printed Catechisms have been durable and persistent media of religious transfer. The reformation era brought them to particular prominence. Luther's Small Catechism set a standard, in terms of content and appeal. Other prominent catechisms, including the Heidelberg Catechism, the Westminster Shorter Catechism, and Canisius' catechism, sought to express their theological insights in language as simple, clear, compelling and memorable as Luther's. Catechisms have been one of the popular forms of religious literature in Europe. The most prominent were often translated and were sometimes supplemented or edited when moved to new contexts.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Christina Müller, Claudia Falk
Irene Dingel
2014-07-28
Text
text/html
/en/threads/european-media/media-of-religious-transfer/mary-jane-haemig-catechisms
urn:nbn:de:0159-2014051909
http://www.worldcat.org/oclc/884711658
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en
1450-1900
Central Europe
Southern Europe
Northern Europe
Eastern Europe
Western Europe
Mary Jane Haemig
Protestant Mission
Feldtkeller, Andreas
Non-European World
Religion
230
266
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284
285
286
289
The Protestant churches that emerged from the Reformation movements of the 12th to the 16th centuries arrived late to efforts to spread Christianity, which during a period from the 16th century onward emanated exclusively from Europe. The "missionary society", whose relationship with official state churches was not always a smooth one, was an independent association of civil society set up to organize and raise funds for missionary activity and a central feature of the Protestant missions from the late-18th century onward. The Protestant principle that all believers should have independent access to the Bible had important implications for their concepts of education and for the establishment of writing systems for languages of previously non-literate cultures. In the aftermath of the multi-layered relationships between the missions and European colonialism in the long 19th century, the understanding of missions in the 20th century was shaped by the idea of worldwide partnerships between churches based on the principle of parity of esteem and reciprocity.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Claudia Falk
Klaus Fitschen
Niall Williams
2017-10-26
Text
text/html
/en/threads/europe-and-the-world/mission/protestant-mission/andreas-feldtkeller-protestant-mission
urn:nbn:de:0159-2017101609
http://www.worldcat.org/oclc/1086606862
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en
1450-1950
Non-European World
CC by-nc-nd Andreas Feldtkeller
Protestantische Mission
Feldtkeller, Andreas
Non-European World
Religion
230
266
283
284
285
286
289
Die aus den Reformationsbewegungen des 12. bis 16. Jahrhunderts hervorgegangenen protestantischen Kirchen beteiligten sich nur zeitverzögert an den Bemühungen zur Ausbreitung des Christentums, die ab dem 16. Jahrhundert zeitweise fast ausschließlich von Europa ausgingen. Charakteristisch für protestantische Mission ab dem ausgehenden 18. Jahrhundert ist die "Missionsgesellschaft", eine freie zivile Vereinigung zur Organisation und Förderung von Mission, oft in Spannung zur offiziellen Landeskirche. Die protestantische Forderung eines selbständigen Zugangs aller Gläubigen zur Bibel hat erhebliche Auswirkungen auf Bildungskonzepte und die Verschriftlichung von Sprachen bisher schriftloser Kulturen. Nach vielschichtigen Verhältnisbestimmungen zum europäischen Kolonialismus im langen 19. Jahrhundert ist das Missionsverständnis des 20. Jahrhunderts geprägt von der Idee weltweiter Kirchenpartnerschaften nach dem Grundsatz der Gleichrangigkeit und Gegenseitigkeit.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Lisa Landes
Klaus Fitschen
2013-05-06
Text
text/html
/de/threads/europa-und-die-welt/mission/protestantische-mission/andreas-feldtkeller-protestantische-mission
urn:nbn:de:0159-2013040324
http://www.worldcat.org/oclc/862479942
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de
1450-1950
Non-European World
CC by-nc-nd Andreas Feldtkeller
Religions- und Konfessionsräume
Schmidt, Heinrich Richard
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Northern Europe
Eastern Europe
Western Europe
Religion
274
281
282
283
284
296
297
Europa ist ein Raum, den die drei monotheistischen Religionen Christentum, Judentum und Islam – allerdings in unterschiedlicher Intensität – gestaltet haben: Man kann sogar sagen, dass Gleichzeitigkeit und Mixtur dieser Einflüsse entscheidend das ausmachen, was wir Europa nennen. Die Religionen gaben ihrem Glauben und ihrer Lehre einen normativen Ausdruck, der ein Loyalitätsverhältnis gegenüber Gott implizierte, das die Gläubigen dazu berief, die Welt nach seinem Willen zu gestalten. Dadurch prägten die Religionen die Art, wie Menschen sich selbst sahen, ihren Habitus oder ihre Selbstkompetenz, wie sie Gott verehrten, wie sie in Ehe und Gesellschaft lebten, wie sie Recht und Staat organisierten. Dabei zeigt sich bei aller Verschiedenheit eine große Ähnlichkeit. Dieser Beitrag skizziert, wie durch das Handeln von Akteuren entlang ihrer Konfession ihre Lebensräume religiös-konfessionell gefärbt wurden und sich so "Religions- und Konfessionsräume in Europa" bildeten. Er greift dabei Erfahrungen aus der mitteleuropäischen Konfessionalisierungsforschung auf. Er ist aber auch ein Beitrag zur historiographischen Verschränkung von Akteuren und Strukturen und zu aktuellen konzeptionellen Überlegungen der Raumsoziologie, die historisch fruchtbar gemacht werden.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Lisa Landes
Klaus Fitschen
2013-07-09
Text
text/html
/de/threads/crossroads/religionsraeume-und-konfessionsraeume/heinrich-richard-schmidt-religionsraeume-und-konfessionsraeume
urn:nbn:de:0159-2013061817
http://www.worldcat.org/oclc/863888751
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
de
1450-1950
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Northern Europe
Eastern Europe
Western Europe
CC by-nc-nd Heinrich Richard Schmidt
Religious and Confessional Spaces
Schmidt, Heinrich Richard
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Northern Europe
Eastern Europe
Western Europe
Religion
274
281
282
283
284
296
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Europe is a space that has been formed – albeit to varying degrees – by the three monotheistic religions Christianity, Judaism, and Islam. In fact, the contemporaneity and mixing of these influences are an essential element of that which we call Europe. These religions assigned a normative status to their own beliefs and doctrines, which implied a duty of loyalty to God which obliged believers to arrange the world according to God's will. In this way, the religions defined the way in which people viewed themselves, as well as their behaviour, their view of their own personal freedom and responsibility, how they worshipped God, their attitudes to marriage and broader social relationships, and how they organised their laws and their states. In these areas, many similarities can be identified in spite of the diversity which existed. This article describes in broad outline how lifeworlds came to be defined by religion and confession as a result of historical actors acting in accordance with their confession, resulting in the emergence of "religious and confessional spaces in Europe". It draws on research into confessionalisation in central Europe. It is also a contribution to the study of the interconnection between actors and structures, and to recent conceptual discussions in spatial sociology which can be usefully applied to history.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Christina Müller
Klaus Fitschen
Niall Williams
2013-11-15
Text
text/html
/en/threads/crossroads/religious-and-confessional-spaces/heinrich-richard-schmidt-religious-and-confessional-spaces
urn:nbn:de:0159-2013111408
http://www.worldcat.org/oclc/863009868
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
en
1450-1950
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Northern Europe
Eastern Europe
Western Europe
CC by-nc-nd Heinrich Richard Schmidt