Griechenlandbegeisterung und Philhellenismus
Konstantinou, Evangelos
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Western Europe
Social Matters, Society
949
Ausgelöst vor allem durch die Beschäftigung mit dem antiken Griechenland, entstand in Europa seit dem späten 18. Jahrhundert eine zunehmende Griechenlandbegeisterung. Sie drückte sich vornehmlich in Literatur und Kunst aus und prägte maßgeblich die Epoche, die schließlich "Klassik" bzw. "Klassizismus" genannt wurde. In der griechischen Antike entdeckte man die Grundlagen der eigenen Kultur und bemühte sich, wieder dorthin zu gelangen. Diese Bemühungen zeigten sich in Themen, Motiven und Formen. Doch hatte der europäische Philhellenismus auch politische Auswirkungen. So wurden während des griechischen Unabhängigkeitskrieges zahlreiche Unterstützungsvereine gegründet, und Freiwillige gingen nach Griechenland, um den Kampf gegen das Osmanische Reich zu unterstützen. Umgekehrt hängen die Anfänge der griechischen Aufklärung auch damit zusammen, dass griechische Studenten europäische Universitäten besuchten und von dort aufklärerische Gedanken nach Griechenland brachten.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Lisa Landes
Thomas Bremer
2012-10-22
Text
text/html
/de/threads/modelle-und-stereotypen/griechenlandbegeisterung-und-philhellenismus/evangelos-konstantinou-griechenlandbegeisterung-und-philhellenismus
urn:nbn:de:0159-2012102202
http://www.worldcat.org/oclc/862479310
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
de
1775-1830
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Western Europe
Evangelos Konstantinou
Graecomania and Philhellenism
Konstantinou, Evangelos
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Western Europe
Social Matters, Society
949
Precipitated primarily by the study of ancient Greece, a growing enthusiasm for Greece emerged in Europe from the 18th century. This enthusiasm manifested itself in literature and art in the movements referred to as classicism and neoclassicism. The foundations of contemporary culture were identified in the culture of Greek antiquity and there was an attempt to learn more about and even revive the latter. These efforts manifested themselves in the themes, motifs and forms employed in literature and art. However, European philhellenism also had an effect in the political sphere. Numerous societies were founded to support the cause of Greek independence during the Greek War of Independence, and volunteers went to Greece to join the fight against the Ottoman Empire. Conversely, the emergence of the Enlightenment in Greece was due at least in part to the Greek students who studied at European universities and brought Enlightenment ideas with them back to Greece.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Lisa Landes
Thomas Bremer
Niall Williams
2012-11-23
Text
text/html
/en/threads/models-and-stereotypes/graecomania-and-philhellenism/evangelos-konstantinou-graecomania-and-philhellenism
urn:nbn:de:0159-2012112304
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
en
1775-1830
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Western Europe
Evangelos Konstantinou
Nordosteuropa
Tuchtenhagen, Ralph
Central Europe
Northern Europe
Eastern Europe
Military
Economy, Technology
Politics
Social Matters, Society
Law, Constitution
Migration, Travel
947
948
949
Geschichtsregionen sind wie "Epochen", "Mächte", "Ereignisse" und andere Kategorisierungsbegriffe historiographische Hilfsmittel, um im komplexen und oft wirren Zusammenhang vergangener Welten Übersicht und Formulierbarkeit zu gewährleisten. Dies gilt in erhöhtem Maße für eine historiographische Konzeption wie "Nordosteuropa". Einleitend ist deshalb etwas ausführlicher auf die Geschichte ihrer raumterminologischen und -konzeptionellen Voraussetzungen einzugehen, bevor der zweite Teil Zeitrhythmen und Epochen der Geschichtsregion vorstellt.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Claudia Falk
Stefan Troebst
2019-04-16
Text
text/html
/de/threads/crossroads/grenzregionen/ralph-tuchtenhagen-nordosteuropa
urn:nbn:de:0159-2018101505
http://www.worldcat.org/oclc/1097540320
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
de
800-1995
Central Europe
Northern Europe
Eastern Europe
CC by-nc-nd Ralph Tuchtenhagen
Die "Nationalkirchen" Südosteuropas
Synek, Eva
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Eastern Europe
Religion
Law, Constitution
281
949
Im Kontext der neuzeitlichen Nationalbewegungen Südosteuropas standen kirchliche und staatliche Entwicklungen in einem Wechselspiel, wobei der national-staatlichen Emanzipation auch Selbständigkeit auf kirchlicher Ebene vorausgehen konnte. In Zuge der politischen Restrukturierung des Balkanraums evozierte das Fortschreiten nationalstaatlicher Einigungsprozesse vor allem bei Serben und Rumänen dann aber auch neue Integrationsprozesse auf kirchlicher Ebene. Die volle kirchliche Selbständigkeit (Autokephalie) wurde am Balkan von den im 19. und 20. Jahrhundert als Nationalkirchen reorganisierten orthodoxen Lokalkirchen durch direkte oder mittelbare Emanzipation aus der Jurisdiktion des Ökumenischen Patriarchats errungen. Der Preis für die Emanzipation aus Konstantinopler Hegemonie war ein umso größeres Abhängigkeitsverhältnis zu den neuen Nationalstaaten.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Claudia Falk / Joe Kroll
Thomas Bremer
2017-09-18
Text
text/html
/de/threads/crossroads/religionsraeume-und-konfessionsraeume/die-adaption-westlicher-staatskirchenmodelle-in-der-orthodoxie/eva-synek-die-nationalkirchen-suedosteuropas
urn:nbn:de:0159-2014121724
http://www.worldcat.org/oclc/1086606760
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
de
1850-1991
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Eastern Europe
© Eva Synek
Griechischer Unabhängigkeitskrieg (1821–1832)
Zelepos, Ioannis
Central Europe
Balkan Peninsula
Eastern Europe
Western Europe
Military
Arts
Education, Sciences
Politics
Social Matters, Society
Religion
Law, Constitution
Media, Communication
Agents, Intermediaries
355
949
Der Artikel behandelt Vorgeschichte, Verlauf und Ausgang des griechischen Unabhängigkeitskrieges von 1821, wobei die internationale Dimension dieses Konflikts besonders berücksichtigt wird. Ging schon die Entstehung der griechischen Nationalbewegung maßgeblich auf west- und mitteleuropäische Diasporagemeinden zurück, die unter dem Eindruck der Französischen Revolution von 1789 standen, wurde auch die Erhebung selbst schnell zu einem internationalen Medienereignis von gesamteuropäischer Reichweite. Die europäischen Großmächte waren es schließlich, die den heillos zerstrittenen und militärisch eigentlich schon gescheiterten Aufstand durch massive Intervention retteten und 1830/32 die Souveränität beschlossen. Die Entstehung Griechenlands als europäischem Projekt zwischen Großmachtpolitik und Philhellenismus prägte die weitere Entwicklung des Landes maßgeblich.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Christina Müller
Thomas Bremer
2015-06-12
Text
text/html
/de/threads/europaeische-medien/europaeische-medienereignisse/ioannis-zelepos-griechischer-unabhaengigkeitskrieg-1821-1829
urn:nbn:de:0159-2015060901
http://www.worldcat.org/oclc/910965133
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
de
1789-1832
Central Europe
Balkan Peninsula
Eastern Europe
Western Europe
CC by-nc-nd Ioannis Zelepos
Greek War of Independence (1821–1832)
Zelepos, Ioannis
Central Europe
Balkan Peninsula
Eastern Europe
Western Europe
Military
Arts
Education, Sciences
Politics
Social Matters, Society
Religion
Law, Constitution
Media, Communication
Agents, Intermediaries
355
949
This article deals with developments leading up to, the unfolding of and the outcome of the Greek War of Independence which began in 1821, while focusing in particular on the international dimension of the conflict. Just as diaspora communities in western and central Europe who had been influenced by the French Revolution of 1789 had played a central role in the emergence of the Greek nationalist movement, the insurrection itself also quickly became an international media event throughout Europe. It was the European great powers who ultimately rescued the rebellion (which was hopelessly divided and which had actually failed militarily) through largescale intervention and who put the seal on Greek sovereignty in 1830/32. The emergence of Greece as a European project between great power politics and philhellenism had a profound effect on the further development of the country.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Claudia Falk
Thomas Bremer
Niall Williams
2018-08-31
Text
text/html
/en/threads/european-media/european-media-events/ioannis-zelepos-greek-war-of-independence-1821-1832
urn:nbn:de:0159-2017103059
http://www.worldcat.org/oclc/1087493336
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
en
1789-1832
Central Europe
Balkan Peninsula
Eastern Europe
Western Europe
CC by-nc-nd Ioannis Zelepos
Dutch Anatomy and Clinical Medicine in 17th-Century Europe
Knoeff, Rina
Western Europe
Education, Sciences
610
949
The Leiden University medical faculty was famous in 17th-century Europe. Students came from all over Europe to sit at the feet of the well-known medical teachers Peter Paauw, Jan van Horne and Franciscus dele Boë Sylvius. Not only the lecture hall, but also the anatomical theatre as well as the hospital were important sites for medical instruction. The Dutch hands-on approach was unique and served as an example for the teaching courses of many early modern centres of medical education.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Lisa Landes
Renate Wittern-Sterzel
2012-06-20
Text
text/html
/en/threads/models-and-stereotypes/the-dutch-century/rina-knoeff-dutch-anatomy-and-clinical-medicine-in-17th-century-europe
urn:nbn:de:0159-2012060623
http://www.worldcat.org/oclc/862478729
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
en
1600-1699
Western Europe
CC by-nc-nd Rina Knoeff
Christlicher Hellenismus
Moschos, Dimitrios
Balkan Peninsula
Southern Europe
Eastern Europe
Western Europe
Arts
Education, Sciences
Social Matters, Society
Religion
Media, Communication
230
274
281
949
Die Orthodoxe Kirche wird oft als eine ahistorische unwandelbare Größe betrachtet. In Wirklichkeit durchlief sie in den vergangenen Jahrhunderten wichtige Veränderungsprozesse, die ihren strukturellen Aufbau, ihre Sprache und ihre Vorstellungswelt betrafen. Die Rückbesinnung auf das hellenistische Gedankengut, das im Westen wiederentdeckt, umgearbeitet und erneut im Osten rezipiert wurde, hat viel zu diesem Wandel beigetragen. Diese Veränderungen auf der strukturellen Ebene, im Bildungs- und im Missionsbereich sowie in der kirchlichen Baukunst des modernen Griechenlands sollen hier anschaulich gemacht werden.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Claudia Falk
Thomas Bremer
2014-08-04
Text
text/html
/de/threads/modelle-und-stereotypen/griechenlandbegeisterung-und-philhellenismus/dimitrios-moschos-christlicher-hellenismus
urn:nbn:de:0159-2014073108
http://www.worldcat.org/oclc/885192928
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
de
1450-1900
Balkan Peninsula
Southern Europe
Eastern Europe
Western Europe
Dimitrios Moschos
Die osmanische Geschichte Südosteuropas
Koller, Markus
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Eastern Europe
Non-European World
Politics
Social Matters, Society
Religion
297
949
956
Zu den umstrittensten Kapiteln der südosteuropäischen Geschichte gehört die Epoche der osmanischen Herrschaft, die im 14. Jahrhundert ihren Anfang nahm. In teilweise mehrere Jahrzehnte andauernden Eroberungsprozessen wurden weite Teile Südosteuropas dem Osmanischen Reich einverleibt oder gerieten unter dessen Oberhoheit. Auch wenn nach dem Friedensschluss von 1699 die Osmanen auf die Gebiete nördlich von Donau und Save verzichten mussten, setzte der Rückzug der osmanischen Macht erst im 19. Jahrhundert ein. Die imperialen Herrschaftsstrukturen, die in regional variierender Ausformung und Intensität implementiert werden konnten, wurden im 19. Jahrhundert durch die entstehenden Nationalstaaten ersetzt. Die mit diesem Transformationsprozess verbundenen Identitätsbildungsprozesse, die sehr stark durch Abgrenzung von der osmanischen Herrschaft erfolgten, prägten ein bis in die Gegenwart vorwiegend negativ besetztes Bild von der "Türkenherrschaft" in Südosteuropa. Die neuere historische Forschung zeichnet jedoch ein zunehmend differenziertes Bild von dieser Epoche südosteuropäischer Geschichte.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Lisa Landes
Lutz Berger
2010-12-03
Text
text/html
/de/threads/modelle-und-stereotypen/tuerkengefahr-exotismus-orientalismus/markus-koller-die-osmanische-geschichte-suedosteuropas
urn:nbn:de:0159-20100921278
http://www.worldcat.org/oclc/692301371
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
de
1200-2000
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Eastern Europe
Non-European World
CC by-nc-nd Markus Koller
Der Balkan
Brunnbauer, Ulf
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Eastern Europe
Western Europe
Military
Economy, Technology
Arts
Politics
Social Matters, Society
Religion
Law, Constitution
Migration, Travel
281
297
304
305
949
Dieser Beitrag beginnt – die Forschung über Imaginationen des Balkans aufgreifend – mit einer kritischen Diskussion der Repräsentation des Balkans als Grenzraum, da diese die Gefahr der Essentialisierung des Balkans als wenigstens partiell nichteuropäische Region beinhaltet. Vielmehr stellt sich die Frage, ob Großregionen nicht immer auch Grenzräume sind, da sich in ihnen unterschiedliche Netzwerke der Interaktion und Kommunikation überschneiden. Die anschließende komprimierte Darstellung der Geschichte des Balkanraums von ca. 1450 bis 1950 thematisiert einerseits die Einbettung der Region in weiterreichende Verflechtungszusammenhänge (z.B. imperiale Kontexte), andererseits die Etablierung (neuer) Grenzen am Balkan und deren gesellschaftliche Folgen. Ein longue-durée-Faktor in der Geschichte des Balkans ist dabei die zentrale Bedeutung von externen Faktoren für historische Weichenstellungen in der Region.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Christina Müller
Stefan Troebst
2013-06-10
Text
text/html
/de/threads/crossroads/grenzregionen/der-balkan/ulf-brunnbauer-der-balkan
urn:nbn:de:0159-2013061001
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
de
1355-1990
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Eastern Europe
Western Europe
CC by-nc-nd Ulf Brunnbauer
The Balkans
Brunnbauer, Ulf
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Eastern Europe
Western Europe
Military
Economy, Technology
Arts
Politics
Social Matters, Society
Religion
Law, Constitution
Migration, Travel
281
297
304
305
949
This article begins – drawing on research on imaginations of the Balkans – with a critical discussion of the representation of the Balkans as a border region, as this holds the danger of essentializing the Balkans as at least partially a non-European region. The question should instead be asked whether large regions are not border regions because different networks of interaction and communication overlap in them. The following depiction of the history of the Balkans region from about 1450 to 1950 thematizes on the one hand the integration of the region into broad contexts of interconnection (e.g. imperial contexts), and on the other hand the establishment of (new) borders in the Balkans and the societal consequences of these. A longue durée factor in the history of the Balkans was the central importance of external factors for historical developments in the region.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Claudia Falk
Stefan Troebst
Niall Williams
2017-01-16
Text
text/html
/en/threads/crossroads/border-regions/balkans/ulf-brunnbauer-the-balkans
urn:nbn:de:0159-2016121904
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
en
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Eastern Europe
Western Europe
CC by-nc-nd Ulf Brunnbauer
Die Adaption westlicher Staatskirchenmodelle in der Orthodoxie
Brusanowski, Paul
Central Europe
Eastern Europe
Balkan Peninsula
Social Matters, Society
Law, Constitution
Religion
281
947
949
Bis Ende des 17. Jahrhunderts stand die Organisation der Orthodoxie im Einklang mit den alten Kanones aus dem byzantinischen Zeitalter. Auch nach der osmanischen Eroberung änderte sich diesbezüglich wenig. In Russland blieb es weiterhin bei dem traditionellen byzantinischen Verhältnis zwischen Staat und Kirche und somit auch bei den Reibungsflächen zwischen den weltlichen Fürsten (ab 1547 Zaren) sowie den kirchlichen Metropoliten (zwischen 1326–1589) und Patriarchen in Moskau (1589–1700). Aus diesem Konflikt ging das Zarentum als Sieger hervor; Peter I. der Große (1672–1725) schaffte das Patriarchat ab und ordnete im Jahre 1721 die Einsetzung eines Heiligen Synods an, der in die Staatsverwaltung integriert wurde. Damit übernahm Peter der Große für den Synod der Russisch-Orthodoxen Kirche die Konsistorialverfassung der protestantischen Landeskirchen. Die sogenannte "petrinische Reform" wurde während des 19. Jahrhunderts in den mehrheitlich orthodoxen Staaten Südosteuropas eingeführt. Der Wiener Hof etablierte auch in den multiethnischen (serbischen und rumänischen) orthodoxen Kirchen der Habsburgermonarchie Konsistorien. Nach dem österreichisch-ungarischen Ausgleich (1867) führte Andrei von Șaguna (1809–1873), der Metropolit von Sibiu (dt. Hermannstadt), in der rumänischen Kirche eine einzigartige Verfassungsreform durch, deren Prinzipien auch von der serbischen Metropolie von Karlowitz übernommen wurden.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Claudia Falk
Thomas Bremer
2021-12-16
Text
text/html
/de/threads/crossroads/religionsraeume-und-konfessionsraeume/die-adaption-westlicher-staatskirchenmodelle-in-der-orthodoxie/paul-brusanowski-die-adaption-westlicher-staatskirchenmodelle-in-der-orthodoxie
urn:nbn:de:0159-2021110408
http://www.worldcat.org/oclc/1288686416
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
de
1541-1917
Central Europe
Eastern Europe
Balkan Peninsula
CC by-nc-nd Paul Brusanowski
Der Alpenraum
Mathieu, Jon
Central Europe
Southern Europe
Eastern Europe
Economy, Technology
Arts
Education, Sciences
Politics
Social Matters, Society
Religion
302
796
914
943
944
945
949
Der Alpenraum liegt zwischen mehreren dicht besiedelten europäischen Ländern. Er besteht aus einem Gebirgsbogen von 1.200 Kilometern Länge, der von vielen Tälern durchzogen ist und am Mont Blanc eine Hoehe von gut 4.800 Meter über dem Meeresspiegel erreicht. Anteil daran haben heute acht Staaten, in alphabetischer Folge sind das Deutschland, Frankreich, Italien, Liechtenstein, Monaco, Österreich, die Schweiz und Slowenien. Als Gebirge bildete der Alpenraum ein Hindernis für Verkehr und Kommunikation. Besonders wichtig war daher die Grenzbildung in religiöser, sprachlicher und pol8itisch-staatlicher Hinsichtl. Seit dem 18. Jahrhundert wurde dem Alpenraum aber auch eine spezielle Aufmerksamkeit der gesellschaftlichen Eliten und später der breiten Bevölkerung zuteil: Seine Naturausstattung und peripher-zentrale Lage machten ihn zu einem "Tummelplatz Europas". Damit wurden viele neue Transferprozesse in Gang gesetzt.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Christina Müller
Ruth-Elisabeth Mohrmann
2013-03-04
Text
text/html
/de/threads/crossroads/grenzregionen/jon-mathieu-der-alpenraum
urn:nbn:de:0159-2013040306
http://www.worldcat.org/oclc/862479903
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
de
1300-2000
Central Europe
Southern Europe
Eastern Europe
CC by-nc-nd Jon Mathieu
Ottoman History of South-East Europe
Koller, Markus
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Eastern Europe
Non-European World
Politics
Social Matters, Society
Religion
297
949
956
The era of Ottoman Rule, which began in the fourteenth century, is among the most controversial chapters of South-East European history. Over several stages of conquest, some of them several decades long, large parts of South-Eastern Europe were incorporated into the Ottoman Empire, or brought under its dominion. While the Ottomans had to surrender the territories north of the Danube and the Sava after the Peace Treaty of 1699, the decline of Ottoman domination began only in the nineteenth century. Structures of imperial power which had been implemented in varying forms and intensity in different regions were replaced by emerging nation states in the nineteenth century. The development of national identities which accompanied this transformation was greatly determined by the new states distancing themselves from Ottoman rule, and consequently the image of "Turkish rule" has been a mainly negative one until the present. However, latest historical research has shown an increasingly differentiated image of this era of South-East European history.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Lisa Landes
Lutz Berger
Gwendolin Goldbloom
2012-01-10
Text
text/html
/en/threads/models-and-stereotypes/from-the-turkish-menace-to-orientalism/markus-koller-ottoman-history-of-south-east-europe
urn:nbn:de:0159-2011121258
http://www.worldcat.org/oclc/773175896
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
en
1200-2000
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Eastern Europe
Non-European World
CC by-nc-nd Markus Koller
Netzwerke muslimischer Bruderschaften in Südosteuropa
Clayer, Nathalie
Balkan Peninsula
Non-European World
Agents, Intermediaries
Religion
297
302
305
949
Mit der osmanischen Herrschaft dehnten sich in Südosteuropa seit dem 14. Jahrhundert Netzwerke muslimischer Bruderschaften aus, die sich im Zuge politischer, sozialer und religiöser Entwicklungen immer wieder umformten. Die Basis dieser Netzwerke waren "soziale Kerne" zwischen Lehrern und Schülern, die sich besonders auf der lokalen Ebene bildeten, aber auch auf der überregionalen Ebene vorhanden waren. Mobilität charakterisierte die Mitglieder der Bruderschaften: Sie waren viel unterwegs, um ihre religiöse Ausbildung zu verbessern, um religiöse Pflichten zu erfüllen, aber auch um den Dschihad zu führen. Diese Mobilität und manchmal auch wirtschaftliche und soziale Verbindungen spielten eine wichtige Rolle bei der Ausdehnung und Erhaltung muslimischer Bruderschaften (und, wenn diese Faktoren fehlten, auch bei ihrem Schwinden).
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Lisa Landes
Lutz Berger
Gwendolin Goldbloom
2012-04-26
Text
text/html
/de/threads/europaeische-netzwerke/islamische-netzwerke/nathalie-clayer-netzwerke-muslimischer-bruderschaften-in-suedosteuropa
urn:nbn:de:0159-2012042606
http://www.worldcat.org/oclc/793220347
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
de
1300-1979
Balkan Peninsula
Non-European World
CC by-nc-nd Nathalie Clayer
Muslim Brotherhood Networks in South-Eastern Europe
Clayer, Nathalie
Balkan Peninsula
Non-European World
Agents, Intermediaries
Religion
297
302
305
949
From the fourteenth century onwards, Muslim brotherhood networks spread throughout South-Eastern Europe in the wake of Ottoman domination. They were subject to continuous restructuring due to political, social and religious developments. On a supra-local level, the threads of the networks followed the connections between spiritual teachers and disciples, even though the local level in the shape of "social cores" remained their essential basis. Brotherhood members moved freely for reasons of spiritual formation and devotional obligations, but also jihād. This mobility, together with economic and social connections, played an important part in spreading and maintaining these networks (and, by default, also in their disappearance).
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Lisa Landes
Lutz Berger
Gwendolin Goldbloom
2011-05-11
Text
text/html
/en/threads/european-networks/islamic-networks/nathalie-clayer-muslim-brotherhood-networks-in-south-eastern-europe
urn:nbn:de:0159-2011050932
http://www.worldcat.org/oclc/724380952
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
en
1300-1979
Balkan Peninsula
Non-European World
CC by-nc-nd Nathalie Clayer
Der "Balkan" in deutschsprachigen Reiseberichten (ca. 1800–1880)
Lorke, Christoph
Balkan Peninsula
Central Europe
Eastern Europe
Western Europe
Southern Europe
Education, Sciences
Arts
Social Matters, Society
Religion
Migration, Travel
Media, Communication
Economy, Technology
830
910
943
949
Der Balkan war und ist multiethnische Scharnierregion, intensiver Kontakt-, Begegnungs- und Konfliktraum. Spätestens mit der Europäischen Integration geraten dessen historische Vermächtnisse wieder stärker in den Blick, wie insgesamt die geographischen Peripherien mehr an Gewicht für das Zentrum erhalten. Der Artikel fragt nach den Auswirkungen und Deutungsangeboten der Raumwahrnehmungen in dieser kulturell wie politisch hoch differenten Region. Er fragt nach Grenzüberschreitungen, Formen des Aufeinandertreffens, der Transkulturalität sowie interkultureller Kommunikations- und Transferprozesse und deren Verarbeitung in zeitgenössischen Reiseberichten des 19. Jahrhunderts – denn viele Reisende begriffen die Region als liminalen Raum, die sie in einer Mischung aus Zuneigung und Abneigung zum Ausdruck brachten.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Claudia Falk
Stefan Troebst
2020-11-17
Text
text/html
/de/threads/crossroads/grenzregionen/der-balkan/christoph-lorke-der-balkan-in-deutschsprachigen-reiseberichten-ca-1800-1880
urn:nbn:de:0159-2020062418
http://www.worldcat.org/oclc/1221000312
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
de
1800-1880
Balkan Peninsula
Central Europe
Eastern Europe
Western Europe
Southern Europe
CC by-nc-nd Christoph Lorke
Netzwerke der Kiewer Mohyla-Akademie
Brüning, Alfons
Central Europe
Northern Europe
Eastern Europe
Western Europe
Education, Sciences
Politics
Social Matters, Society
Religion
Migration, Travel
Theory, Methodology
Agents, Intermediaries
230
274
281
947
949
Im Jahr 1631 gründete Petro S. Mohyla (ca. 1596–1647), damals orthodoxer Archimandrit des Höhlenklosters in Kiew, eine höhere Bildungseinrichtung nach dem Vorbild westlicher Kollegien. Das Kolleg, das offiziell 1701 in den Rang einer Akademie erhoben wurde, wirkte inhaltlich wie personell als Vermittlungsinstanz zwischen westlicher und orthodoxer Kultur in Europa. Innerhalb kurzer Zeit avancierte es zu einer der bedeutendsten Bildungseinrichtungen im christlich-orthodoxen Osten Europas, die ihre Ausstrahlung nicht nur über die Gebiete des russischen Zarenreiches, sondern auch bis nach Rumänien, Moldawien und teilweise bis ins westliche Europa entfaltete. Absolventen aus Kiew bereicherten die europäische "scientific community" und stellten über Jahrzehnte das Gros der ostslawischen Bischöfe, der unteren Hierarchie sowie der Priester. Darüber hinaus fanden sich auch unter der weltlichen Elite des kosakischen Hetmanats der Ukraine und des Russischen Reichs viele ehemalige Schüler der Akademie. Die von den Lehrern des Kollegs entwickelten theologischen Ansätze trugen entscheidend dazu bei, die orthodoxe Theologie an der Schwelle zur Neuzeit zu modernisieren, und blieben für die Russische Orthodoxe Kirche bis ins 19. Jahrhundert hinein prägend.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Claudia Falk
Thomas Bremer
2014-07-29
Text
text/html
/de/threads/europaeische-netzwerke/christliche-netzwerke/alfons-bruening-netzwerke-der-kiewer-mohyla-akademie
urn:nbn:de:0159-2014072801
http://www.worldcat.org/oclc/884776826
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
de
1631-1918
Central Europe
Northern Europe
Eastern Europe
Western Europe
CC by-nc-nd Alfons Brüning
Theological Networks of Orthodoxy
Farrugia, Edward
230
274
281
947
949
Orthodox networks sustained interrelationships which enforced or shifted theological paradigms consolidating tradition, while seeking not to hamper progress. With the help of the printing-press the Orthodox edited the Fathers. They endorsed the Enlightenment's emancipation ideal and made independence part of their orthopraxy, reflected in local Churches' search for autocephaly. The retrieval of the icon brought together iconographers' intuitions, popular devotion and theologians' critical assessment, helping to create a unified front against prevailing heterodox trends. At Mount Athos the striving for emancipation and new ideas was sometimes supported, sometimes stifled. Inner-Orthodox debates marked the progress which was also reflected in Orthodoxy's championing of ecumenism before other denominations.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Christina Müller, Claudia Falk
Thomas Bremer
2014-07-11
Text
text/html
/en/threads/european-networks/christian-networks/edward-farrugia-theological-networks-of-orthodoxy
urn:nbn:de:0159-2014051922
http://www.worldcat.org/oclc/883388809
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
en
1450-1950
Edward Farrugia
The Alpine Region
Mathieu, Jon
Central Europe
Southern Europe
Eastern Europe
Economy, Technology
Arts
Education, Sciences
Politics
Social Matters, Society
Religion
302
796
914
943
944
945
949
The Alpine region lies between a number of densely populated European countries. It consists of a curved mountain range 1,200 kilometres in length that is crossed by many valleys and reaches a height of over 4,800 metres above sea level at Mont Blanc. In the present day, it is shared by eight states. In alphabetical order, they are Austria, France, Germany, Italy, Liechtenstein, Monaco, Slovenia and Switzerland. As a mountain range, the Alps constituted an obstacle to travel and communication. The emergence of religious, linguistic and state-political borders has thus been a particularly prominent aspect of the region's history. From the 18th century onward, the Alpine region also received special attention from the societal elites and subsequently from the broader population. Its natural features and peripheral, yet central location made it a "playground of Europe". This set many new transfer processes in motion.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Claudia Falk
Ruth-Elisabeth Mohrmann
Niall Williams
2017-03-09
Text
text/html
/en/threads/crossroads/border-regions/jon-mathieu-the-alpine-region
urn:nbn:de:0159-2017030604
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
en
1300-2000
Central Europe
Southern Europe
Eastern Europe
CC by-nc-nd Jon Mathieu
The "Dutch Century"
Freist, Dagmar
Western Europe
Economy, Technology
Arts
Education, Sciences
Politics
Social Matters, Society
Religion
284
325
378
382
390
610
700
949
The history of the Netherlands in the 17th century is generally described in superlatives – the "Golden Age" or "A Miracle Mirrored", to name just two titles from among the more important studies. And it seems that far beyond the Netherlands' borders contemporaries were aware of the country's development and amazed by it. However, when this success story is viewed from a pan-European perspective, it also becomes clear that the 17th century rise of the Netherlands did not take place in isolation but was embedded in overriding and interconnected economic, social and cultural cross-border processes. Seen in this light some of the superlatives have to be qualified. And it is significant that even contemporary observations on the rise of the Netherlands were made from a European perspective. With examples taken from historical documents and the current scholarly discussion, this contribution interprets the Dutch 17th century in terms of a history of European interconnections and self-perceptions.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Lisa Landes
Wolfgang Schmale with Matthias Müller
William Petropulos
2012-10-17
Text
text/html
/en/threads/models-and-stereotypes/the-dutch-century/dagmar-freist-the-dutch-century
urn:nbn:de:0159-2012101701
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
en
1600-1699
Western Europe
CC by-nc-nd Dagmar Freist
Das "niederländische Jahrhundert"
Freist, Dagmar
Western Europe
Economy, Technology
Arts
Education, Sciences
Politics
Social Matters, Society
Religion
284
325
378
382
390
610
700
949
Die Geschichte der Niederlande im 17. Jahrhundert wird traditionell in Superlativen charakterisiert – das "Goldene Zeitalter" oder "A Miracle Mirrored", um nur die Titel einiger wichtiger Studien zu nennen. Auch die Menschen im 17. Jahrhundert schienen weit über die Grenzen der Republik hinaus diese Entwicklung wahrzunehmen und zu staunen. Die Einbettung dieser Erfolgsgeschichte in gesamteuropäische Prozesse verdeutlicht allerdings, dass der Aufstieg der Niederlande im 17. Jahrhundert nicht losgelöst von übergreifenden wirtschaftlichen, gesellschaftlichen und kulturellen Verflechtungsprozessen zu erklären ist und damit einige dieser Superlative relativiert werden. Bemerkenswert ist, dass bereits die Zeitgenossen den Aufstieg der Niederlande aus einer europäischen Perspektive kommentierten. Mit vielen Quellenbeispielen und kritischer Forschungsdiskussion interpretiert dieser Beitrag das niederländische 17. Jahrhundert als europäische Verflechtungs- und Wahrnehmungsgeschichte.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Lisa Landes
Wolfgang Schmale mit Matthias Müller
2012-04-26
Text
text/html
/de/threads/modelle-und-stereotypen/das-niederlaendische-jahrhundert-17.-jhd/dagmar-freist-das-niederlaendische-jahrhundert
urn:nbn:de:0159-2012042617
http://www.worldcat.org/oclc/793220349
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
de
1600-1699
Western Europe
CC by-nc-nd Dagmar Freist
Hesychasmus und Starzentum
Müller-Schauenburg, Britta
Central Europe
Northern Europe
Eastern Europe
Western Europe
Non-European World
Education, Sciences
Social Matters, Society
Religion
230
248
255
271
274
281
947
949
Eine kontemplative Gebetsweise aus den Anfängen des Christentums führte in Russland zu Beginn der Neuzeit dazu, dass das Starzentum als Bewegung geistlicher Vaterschaft neu belebt wurde. Die Starzen bildeten einen intellektuellen Sammelpunkt der Gesellschaft und zogen Prominente wie einfache Leute an. Ihr Netzwerk bestand jedoch nicht nur auf individueller Ebene. Bereits die Klöster, in denen sich 400 Jahre früher das Starzentum herausbildete, waren zueinander Tochtergründungen. Das individuelle und das institutionelle Netzwerk waren verbunden in der gleichen Text- und Gebetstradition. Den entscheidenden Anschub für die Erneuerung der hesychastischen Bewegung gaben jeweils Krisen innerhalb der Kirche. Das Netzwerk, das nach der russischen Revolution 1917 globalisiert wurde, besteht bis heute.
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Claudia Falk
Thomas Bremer
2014-05-27
Text
text/html
/de/threads/europaeische-netzwerke/christliche-netzwerke/britta-mueller-schauenburg-hesychasmus-und-starzentum
urn:nbn:de:0159-2014031919
http://www.worldcat.org/oclc/880570454
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
de
900-1990
Central Europe
Northern Europe
Eastern Europe
Western Europe
Non-European World
Britta Müller-Schauenburg
"Contra turcos". Die Kirche im Diskurs um die 'Türkengefahr'
Delgado, Mariano
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Western Europe
Non-European World
Agents, Intermediaries
Religion
230
274
297
949
956
Seit der Eroberung Anatoliens durch türkische Stammeskrieger unter der Führung des seldschukischen Prinzen Suleiman ibn Kutalmiş Ende des 11. Jahrhunderts entsteht in der orthodoxen und lateinischen Christenheit allmählich eine Wahrnehmung der "Türken" (der Begriff "Türkei" kommt in abendländischen Quellen erstmals 1190 in einem Bericht über den Kreuzzug von Friedrich Barbarossa vor und wird ab dem 13. Jahrhundert allgemein verwendet, vor allem seit der wiederholten Rede von "regnum Turquiae" und "Turcomania" 1256 im "Speculum historiale" des Vinzenz von Beauvais, gest. ca. 1264), die geprägt ist von diesem Grundmuster: die Türken als grausame "asiatische" Barbaren und Nachfahren der Skythen, die die abendländische/europäische Zivilisation bedrohen. Ihre Wahrnehmung als Muslime/Sarazenen folgt dem Wandel der christlich-islamischen Religionspolemik – von der Betrachtung des Islam als Sammelbecken christlicher Häresien und der Dämonisierung seiner Anführer als Vorkämpfer des Antichrist – so das Grundmuster des Johannes von Damaskus (gest. 754), das im bereits erwähnten Werk des Vinzenz von Beauvais auch vertreten wurde – bis zu irenisch-diskursiven Konstruktionen einer grundlegenden Einheit der Religionen bei Raimundus Lullus (Ramon Llull, 1232–1316), Nikolaus von Kues (1401–1464) oder Guillaume Postel (1510–1581) und zur Rehabilitierung Mohammeds durch Goethe (1749–1832).
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Claudia Falk
Mariano Delgado
2016-02-24
Text
text/html
/de/threads/modelle-und-stereotypen/tuerkengefahr-exotismus-orientalismus/mariano-delgado-contra-turcos-die-kirche-im-diskurs-um-die-tuerkengefahr
urn:nbn:de:0159-2016021204
http://www.worldcat.org/oclc/940712410
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
de
1200-1890
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Western Europe
Non-European World
CC by-nc-nd Mariano Delgado
"Contra Turcos": The Church in the Discourse regarding the 'Turkish Threat'
Delgado, Mariano
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Non-European World
Western Europe
Religion
Agents, Intermediaries
230
274
297
949
956
Following the conquest of Anatolia by Turkish tribal warriors led by Seljuk prince Suleiman ibn Kutalmiş at the end of the 11th century, a view of the "Turks" gradually emerged in Orthodox and Latin Christendom which adhered to a basic pattern: The Turks are cruel "Asiatic" barbarians and descendants of the Scythians who threaten Western/European civilization. (The term "Turkey" first appears in occidental sources in 1190 in an account of Frederick Barbarossa's crusade and is generally used from the 13th century onward, especially since 1256 as a result of the recurring references to "regnum Turquiae" and "Turcomania" in the "Speculum historiale" of Vincent of Beauvais, died ca. 1264.) The perception of the Turks as Muslims/Saracens went hand in hand with the shift in Christian-Islamic religious polemics. This extended from the consideration of Islam as a reservoir of Christian heresies and the demonization of its leaders as champions of the Antichrist – the basic pattern of John of Damascus (died 754), which was also advocated in the above-mentioned work of Vincent of Beauvais – to irenic-discursive constructions of a fundamental unity of religions in the works of Raimundus Lullus (Ramon Llull, 1232–1316), Nicholas of Cusa (1401–1464), or Guillaume Postel (1510–1581) and Muhammad's rehabilitation in the writings of Goethe (1749–1832).
IEG(http://www.ieg-mainz.de)
Claudia Falk
Mariano Delgado
Christopher Reid / Martha Matesich
2023-07-06
Text
text/html
/en/threads/models-and-stereotypes/from-the-turkish-menace-to-orientalism/mariano-delgado-contra-turcos-the-church-in-the-discourse-regarding-the-turkish-threat
urn:nbn:de:0159-20230626110853421-6304004-32
EGO(http://www.ieg-ego.eu)
en
1200-1890
Central Europe
Balkan Peninsula
Southern Europe
Non-European World
Western Europe
CC by-nc-nd Mariano Delgado